Klok fågel

Duvpose.jpg

5 responses

  1. Jag insåg att duvor är intelligenta när jag för cirka 10 år sedan tog hand om en skadad duva. Redan dagen efter visste den att jag inte var ett hot mot den och den visade fullt förtroende för mig. Och när den började pröva sina vingar och flög till min soffa så satte jag tillbaka den på den bänk jag hade anvisat henne (hon? ja, jag kände mig nästan kär i den så det måste ju ha varit en hon 😉 ), men hon flög tillbaka till soffan igen och igen, varpå jag återbördade henne med allt mer ryckiga rörelser och efter tre gånger fattade hon att hålla sig på bänken. Det var för mig ett tydligt exempel på intelligens.

    Efter två veckor var hon helt återställd och jag släppte ut henne i det fria på en plats där man matar duvor. Hon satt på min hand, men ville inte flyga iväg. Jag blev tvungen att kasta upp hennne i luften för att få henne att ge sig av. Jag hade lika svårt att skilja mig från henne som hon tydligen hade att skilja sig från mig!

    Snälla ni, mata gärna duvor. De är intelligentare än man kan tro.

    Jag såg på TV om en man som var anställd för att skjuta av duvor där de var lite väl talrika. Han berättade att han var tvungen att regelbundet byta både bil och kläder eftersom duvorna lärde sig att känna igen honom och flög iväg så han inte kunde skjuta dem. Mycket begåvat, eller hur!

    /Skvitt

Kommentera

