Reana

Refana.jpg

6 responses

    • Kan bara hålla med dig.

      Jag gillar båtar och har haft lite olika sådana. Det började för mig redan som barn med att bygga flottar och jag minns en gång när jag och en kompis stakade oss fram på en dörr😉. Så länge vi nådde botten hade vi fart, men sen när vi inte gjorde fart så sjunk den😉

      Jag har haft kanadensare, uppblåsbar kajak och en riktig turkajak, fabrikat piraja byggd på Öckerö (eller kanske Hönö). Med den paddlade jag i havet utanför Götet och en gång somnade jag på en nattpaddling. Jag hade bara tänkt att vila lite, men jag somnade alltså.
      En del tror att kajaker är ranka, men det går alltså helt utmärkt att sova till havs i en kajak.

      Motorbåt är inte min melodi, men segelbåtar har jag haft. Den första var jag delägare i, men sen skaffade jag en egen och hade den i många år. Sen sålde jag den och det dröjde ganska länge innan jag skaffade en ny, men då var det inte lika roligt längre och framförallt tyckte jag det kostade för mycket eftersom jag hade gått i pension med en drastiskt försämrad ekonomi. I och för sig hade jag råd med den, men jag tyckte ändå att det sved för mycket i plånboken och jag är heligt förbannad över våra dåliga pensioner.

      Kram!
      /Skvitt

      • Då har du ju varit båtfantast i hela ditt liv. Är säkert en livsstil att leva med båt. Mycket jobb utöver att vara på sjön. Förstår verkligen att det kostar. Håller med dig angående pensionerna. Helt galet!!! Så borde det inte vara i vårt samhälle Sverige. Visst är man arg på det hela.

      • Båtliv är något speciellt och den som inte provat på det har missat friheten.

        Om pensioner har jag skrivit på min andra blogg (https://eaqhan.wordpress.com/).
        Bland annat har jag häcklat PRO:s tidning som knappt skriver ett ord om usla pensioner, men däremot har reportage som ska locka oss att resa till Kenya, Dubai och Kina, vilket bara ett litet fåtal pensionärer har råd med.

        Varför inga reportage om pensionärer som rotar i papperskorgar efter tomburkar?

        Jag klarar mig, men fan vad förbannad jag blir när jag tänker på hur många har det och att en intresseorganisation som PRO helt blundar för en stor skara pensionärers situation.

        /Skvitt

  1. Jag ska läsa mer om pensionerna på din andra blogg som jag nu gick in och följde. Håller med dig om att det är för jäkligt ang pensionerna. Själv flyter det väl på de 5 åren man får tjänstepension men sedan faller det ju dramatiskt. Man får leva medans man kan. Synd om dem som inte alls har någon tjänstepension. Ska kolla dina skrivningar mer om pensioner.

    • Tack, du är välkommen!

      Jag tog också ut tjänstepensionen på 5 år, men jag förbrukar sällan något av den. Den ska jag tulla på endast när så behövs och så sparade jag en hel del innan också, så jag oroar mig inte för egen del. Men visst har man rätt att vara fly förbannad när inkomsten halveras bara för att man gått i pension. Och PRO låtsas som att allt ändå är helt OK!!!

      I senaste numret av PRO:s medlemstidning, PRO pensionären, föreslås att vi ska åka till Sri Lanka. Hur många har råd med det?

      Och Christina Tallberg, PRO:s ordförande skriver om ”PRO:s arbete för integration och mångfald i Sverige”. Det är väl knappast frågor för en pensionärsorganisation, även om det i och för sig är viktiga frågor.

      Chefredaktören, å andra sidan, skriver
      att ”Bankkunder vill ha personliga möten”. Det är nog inget för den vanlige pensionären, vars pension försvinner snabbare än en skållad råtta kan springa.

      /Skvitt

Kommentera

